Ik ren er doorheen
Vanaf mijn 10e speel ik piano, ik zing mijn hele leven en als kind schreef ik al gedichten en verhalen. Met de combinatie van muziek en verhalen, maakte ik in 2022 mijn droom waar en stond ik met mijn eerste eigen voorstelling ViVre
op het podium. Sindsdien treed ik met heel veel plezier regelmatig op.
Over José Buijsman, de korte versie
Over José Buijsman, de lange versie
Het begon met
... de Algemene Muzikale Vorming (AMV) waar ik samen met zus Ineke leerde blokfluiten en notenlezen én kennis maakte met allerlei muziekinstrumenten. Ik koos voor de piano en had bijna 10 jaar ‘heel klassiek’ les van Frits Hendrich op de Tielse muziekschool. Mijn enige uitstapje naar popmuziek was Bridge over troubled water van Simon en Garfunkel.
Ik speelde piano in het jeugdorkest, quatre-mains met zus Gerda, begeleidde andere muzikanten (viool, dwarsfluit, klarinet, hobo) en zong zowel alt als sopraan in het kerkkoor. Allemaal onder leiding van Frits Hendrich. Hij stoomde elk jaar één van zijn leerlingen klaar voor het conservatorium. Ik koos tot zijn teleurstelling voor de Landbouwuniversiteit in Wageningen.
Ondanks de klassieke opleiding luisterde ik nooit klassieke muziek. Het was de tijd van Toppop en Countdown en mijn eerste LPs waren van Abba en Fischer Z.
Mijn liefde voor taal zat er vroeg in, al op de lagere school schreef ik verhalen en gedichten.
Slappe muziekjaren
Tijdens mijn studie (eind jaren 80, begin jaren 90) speelde ik piano in studentenorkest De Ontzetting. Qua piano stelde dit weinig voor, maar ik vond hier wel de liefde van mijn leven die er trombone speelde. Toen we in 1992 naar Deventer verhuisden, kreeg ik de piano van thuis. Ik speelde weinig, maar schreef wel altijd een lied wanneer er op het werk iemand afscheid nam. Ook volgde ik een aantal jaren lessen creatief schrijven bij Alied van der Meer en deed ik mee aan schrijfwedstrijden.
Ik pak de piano weer op
In 2007 nam ik weer pianoles, bij Elly Roest (Muziekstudio Merel). Weer klassiek. Solo, quatre-mains en ook zes- en zelfs achthandig. Ook begeleidde ik anderen op viool, cello, dwarsfluit en zang. Ik heb een uitgebreid klassiek repertoire met Bach, Mozart, Chopin, enzovoort. Ook speel ik muziek van Einaudi, Philip Glass en Gershwin.
Voor het kerstfeest van mijn werk maakte ik al wel popmuziek met collega`s.
En het zingen dan?
En al die jaren droomde ik van zingen en op het podium staan. Toen ik 50 werd, dacht ik: nu of nooit! Ik nam zangles en koos voor popmuziek. Het zingen was heerlijk, maar werd pas echt serieus toen ik zangles kreeg van Esther Linssen (de ‘Operawoman’). Zij zorgde dat ik met nóg meer plezier én steeds beter ging zingen.
Popmuziek op piano
Er kriebelde ook al heel langs iets anders: er was weinig mis met mijn pianospel, maar zonder bladmuziek was ik nergens. Dit was een grote beperking om samen met anderen popmuziek te kunnen maken en om mezelf op piano te begeleiden. In 2021 besloot ik les te nemen bij Joris IJland (ook bij Studio Merel in Deventer). Hij leerde me op basis van akkoorden te spelen en te improviseren. De mogelijkheden waren nu oneindig en de combinatie met zingen ging me verrassend goed af.
En dan eindelijk het podium
Het bleef kriebelen écht op het podium te staan en zelf een muzikale voorstelling te maken. Begin 2022 onderzocht ik tijdens een sabbatical of me dat zou lukken. En het lukte! Op 6 november 2022 speelde ik voor zo’n 80 vrienden en bekenden mijn eerste muzikale theatervoorstelling ViVre
in de theaterzaal van MIMIK, Deventer. Met persoonlijke verhalen, covers, eigen pianobegeleiding én wat nummers met Simon Collenteur op gitaar. En… met succes!
Dit had ik veel eerder moeten doen
Na het optreden bij MIMIK bleef ik het podium opzoeken: ik doe jaarlijks mee aan het Deventer én Overijssels Open Podium, treed op in Café Loburg in mijn oude studentenstad Wageningen en doe - met Simon - mee aan Gluren bij de Buren. Maar er is meer! Klik hier.
Op dit moment werk ik aan een nieuwe voorstelling `Was-lijst’.